Microsoft, Xbox Series X | S kullanıcılarının oyun emülasyonlarını çalıştırmasını kısıtlamaya başladı. RetroArch emülasyon yazılımının Xbox’taki dağıtımıyla ilgili olan Twitter kullanıcısı @gamr12, Perşembe günü emüle edilmiş içerikleri başlatmaya çalışırken aldıkları hata mesajını paylaştı.
Mesajda, “Bu oyunu veya uygulamayı başlatamıyoruz. Başlatmaya çalıştığınız oyun veya uygulama, Microsoft Mağaza politikasını ihlal ediyor ve desteklenmiyor” ifadeleri yer alıyor. Xbox Series X | S’te emülasyon yazılımı kullanan diğer kullanıcılar da benzer sorunlarla karşılaştıklarını bildirdi.
Microsoft, 2020’de Xbox Series X | S’yi piyasaya sürdüğünde, kullanıcılar emülasyon yazılımını yükleyip çalıştırabileceklerini keşfetmişlerdi. Bu sayede, Xbox Series X | S’te PlayStation 2, GameCube, Wii ve diğer konsollardan klasik oyunları oynamak mümkün hale gelmişti. Fakat şimdi bu yaklaşık üç yıllık dönemin sona erdiği görülüyor.
@gamr12’in belirttiği üzere, Xbox Series X | S’te oyunları hâlâ emüle edebilirsiniz; ancak cihazı ücretli olan Geliştirici Modu’na almanız gerekmektedir. Microsoft, konsolun ücretsiz olarak etkinleştirilebilen Perakende Modu’nda bu özelliği kaldırmış gibi görünüyor.
Değişikliğin sebebi henüz net olmasa da, aktif bir emülatör hayranı olan ve Microsoft Azure geliştiricisi olduğunu belirten Alyanna, konu hakkında birkaç hafta önce “Xbox QA ekibindeki bir arkadaşı” ile iletişime geçtiğini iddia ediyor ve yasağın nedeninin Nintendo olduğunu belirtiyor.
Kaynak ve iddialar doğrulanmamış olsa da, mesajda şu ifadeler yer alıyor: “Yasağın temel nedeni, Nintendo ile ilgili yasal sorunlardır. Emülasyonun kendisi yasadışı olmasa da, telif hakkı koruması altındaki konsollardan oyunları izinsiz oynatmak için kullanılabilir; bu da Nintendo ve bağlı şirketleriyle sorunlara neden olabilir.”
Microsoft’un politikaları teknik olarak emülasyonlara izin vermiyor; geçmişte genellikle bu konuda göz yumuyordu. Microsoft, Kotaku’ya verdiği demeçte, “Microsoft Mağaza Politikaları ile uyum sağlamak amacıyla Mağazaya dağıtılan içeriği gözden geçirme ve denetim mekanizmalarımızı sürekli olarak geliştiriyoruz.” dedi. Şirket, “10.13.10 maddesine göre, oyun sistemlerini veya oyun platformlarını emüle eden ürünler hiçbir cihaz ailesinde izin verilmez” diyor.
Eğer Nintendo, gerçekten Microsoft’un kararının arkasındaki itici güç ise, bu durum şaşırtıcı olmayacaktır. Nintendo, uzun süredir emüle edilmiş oyunlara karşı sıkı bir tutum sergiledi – tabii ki, şirketin kendisi bunları yaratarak ve bundan kar elde edebildiği sürece (ör. NES/SNES Mini, Nintendo Switch Online oyun paketleri vb.). 2019 yılında Nintendo, RomUniverse adlı bir web sitesini 1.2 milyon dolarlık tazminat talebiyle dava etti. Ayrıca, Nintendo, Switch hack’leri satan Kanadalı hacker Gary Bowser’a da dava açtı; Bowser, 10 milyon dolarlık para cezası ödemeyi kabul etti ve şu anda 40 aylık hapis cezasını çekiyor.
Microsoft’un emülasyonlara yönelik bu yeni politikası, kullanıcılar arasında hayal kırıklığı yaratsa da, şirketin yasal sorunlardan kaçınmak için böyle bir karar aldığı düşünülebilir. Ancak bu durum, klasik oyunların keyfini süren Xbox Series X | S kullanıcıları için büyük bir kayıp olacaktır. Şimdilik, emülasyon yazılımlarının sadece Geliştirici Modu’nda çalışabileceği ve bu modun ücretli olduğu gerçeği, kullanıcıların ne kadar istekli olacağını ve bu ekstra adımı atmaya hazır olup olmadığını belirleyecektir.