Oyun endüstrisinin en önemli yapı taşlarından biri olan Steam, 12 Eylül 2003’te faaliyete geçmişti. Popüler oyun dağıtım platformunun sahibi Valve, elindeki en kıymetli varlıklarından biri olan Steam’in bu önemli gününü indirimlerle kutladı. Mağazanın başlangıçta PC oyuncularının büyük kısmının nefretini kazandığını düşününce şimdi geldiği nokta biraz daha anlam kazanıyor.
Dijital oyun dağıtım platformu 2003’te hayata geçtiğinde Valve’ın çok oyunculu servis tarayıcılarını ve DVD’leri ortadan kaldırmayı amaçladığı düşünülmüştü. 2004 çıkışlı Half-Life 2’nin fiziksel diske ek olarak Steam’i gereksinim olarak sunması, platformu dijital hak yönetiminin yeni bir parçası gibi göstermişti. Pek çok oyun yayıncısı da EA’nın Origin veya Ubisoft’un UPlay’i gibi kendi dijital dağıtım platformlarını oluşturabileceklerini düşünerek Valve’a ödeme yapmayı saçma bulmuştu.
Ancak Half-Life 2 ve modları PC oyuncularının görmezden gelemeyeceği büyük bir başarı yakaladı. Buna ek olarak Valve’ın yayıncılarla yaptığı anlaşmalar da Steam’in büyük bir hızla “fiili PC oyun platformu” hâline gelmesini sağladı.
Yirmi yılın ardından EA, Ubisoft, Microsoft ve Sony gibi önemli markalar Valve’ın dijital oyun platformunda yerini almış durumda. Square Enix platforma tamamen geri dönerken, Blizzard’ın oyunlarını bile bu yılın başları itibarıyla dijital oyun dağıtım servisinde bulmak mümkün. Epic Games ise Epic Games Store’u güçlendirmek için milyonlarca dolarlık ücretsiz oyun dağıtmasına rağmen, rekabette zorlanıyor.
Steam bağımsız oyunların keşfi için çok önemli bir mecra
Bugün Valve, Steam’in “nihai hedefinin” “herhangi bir oyun geliştiricisine oyuncularına ulaşması ve izleyicilerini doğrudan oluşturması için bir yol sağlamak” olduğunu söylüyor. Platform, ilk başta böyle hissettirmese de ve Valve belirli içerik türleri konusunda hâlâ çekişmeler içinde olsa da, bağımsız oyun keşfi için devasa bir platform hâline geldi.
Platform yıllar geçtikçe daha popüler hâle geldi. Pandemi sırasında platformdaki oyuncu sayısı tavan yaptı ve durmadı: Geçtiğimiz Ocak ayında 10 milyon oyuncu eş zamanlı olarak oyunlara giriş yaptı. Elde taşınabilen Steam Deck oyun konsolu, yalnızca oyun oynamak için ilgi çekici yeni bir yer sağlamakla kalmadı, aynı zamanda platformun uzun süredir eskimiş kullanıcı arayüzüne de yeni bir soluk getirdi.