Rusya, uzun süredir Batı teknolojilerine olan bağımlılığını azaltmak için çeşitli adımlar atıyor. Bu kapsamda, ülke içi teknoloji üretimine hız kazandıran projeler dikkat çekiyor. Son olarak, Devlet Duması Bilgi Politikası Komitesi Başkan Yardımcısı Anton Gorelkin, 25 Aralık’ta Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen yerli bir oyun konsolunun detaylarını kamuoyuyla paylaştı. Açıklamalara göre, bu konsol, Rusya’da geliştirilen Elbrus işlemcisiyle çalışacak ve Aurora ya da ALT Linux işletim sistemini kullanacak. Bu adım, Batı yaptırımları sonrası Rusya’nın teknolojik bağımsızlık yolunda attığı önemli adımlardan biri olarak öne çıkıyor.
Elbrus işlemcisi, Moskova SPARC Teknolojileri Merkezi tarafından savunma ve kritik altyapı ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla tasarlandı. Ancak bu işlemcinin performans açısından, Intel, AMD veya ARM işlemcilerle rekabet etme şansı oldukça sınırlı. Yüksek donanım gücünden yoksun olduğu belirtilen bu işlemci, PlayStation 5 ya da Xbox Series X gibi mevcut oyun konsollarıyla aynı seviyeye ulaşamayacak. Ne var ki, Gorelkin’in açıklamalarına göre bu konsolun asıl amacı eski oyunların portlarını çalıştırmak değil, tamamen Rusya’da geliştirilen yerli oyunlara ev sahipliği yapmak olacak. Bu durum, yerli oyun geliştiriciliği ekosisteminin de güçlendirilmesini gerektiriyor.
Bu girişim, Rusya’nın yalnızca oyun sektöründe değil, genel olarak teknolojik egemenlik hedeflerine yönelik çalışmalarının bir parçası. Son yıllarda ülkede Astra Linux gibi yerli işletim sistemleri, devlet dairelerinden eğitim kurumlarına kadar geniş bir kullanım alanına yayıldı. Bunun yanında, Google’ın sahip olduğu VirusTotal’a alternatif olarak Multiscanner adında bir platform geliştiriliyor. Multiscanner, özellikle veri güvenliği ve ABD kaynaklı teknolojilere bağımlılığı azaltma hedefiyle öne çıkıyor. Ancak bu gibi projeler, küresel ölçekteki teknoloji devleriyle rekabet etmek için yeterli değil.
Buna ek olarak, Rusya’da bulut tabanlı bir başka oyun konsolu olan Fog Play üzerinde de çalışmalar sürdürülüyor. Bu cihaz, kullanıcıların güçlü bilgisayarlarını kiralamalarını sağlayarak bulut üzerinden oyun oynanmasını mümkün kılıyor. Öte yandan, Fog Play daha çok bir bulut oyun hizmeti olarak tasarlandığı için, geleneksel oyun konsolu pazarındaki yerli konsol projesiyle aynı hedef kitleye hitap etmiyor. Ancak, bu iki farklı girişim, Rusya’nın teknoloji alanındaki çeşitlilik arayışını yansıtıyor.
Rusya oyun konsolu projesi hâlâ Çin teknolojisine bağımlı
Rusya’nın tüm bu çabalarına rağmen, Çin teknolojisine olan bağımlılığı halen dikkat çekiyor. Ülkede yaygın şekilde kullanılan Çin menşeli akıllı telefonlar ve elektronik cihazlar, bu bağımlılığın önemli bir göstergesi. Ayrıca, ABD’ye yönelik ihracat yasaklarına rağmen Çin’in çift kullanımlı teknolojileri Rusya pazarına girmeye devam ediyor. Bu durum, Rusya’nın tam anlamıyla teknolojik bağımsızlık sağlamasının önünde büyük bir engel olarak görülüyor.
Sonuç olarak, Rusya’nın yerli oyun konsolu geliştirme hamlesi, Batı yaptırımlarının ardından ülkenin dijital alanda bağımsızlık arayışının bir parçası. Ancak, sınırlı işlemci teknolojisi ve güçlü bir yerli oyun geliştirici ekosisteminin eksikliği, bu hedeflere ulaşılmasını zorlaştırıyor. Öte yandan, bu girişimler, Rusya’nın teknolojik altyapısını güçlendirme çabalarının devam ettiğini gösteriyor.