Nvidia, yapay zekâ destekli görüntü yükseltme teknolojisi DLSS’in yeni sürümü olan DLSS 4’ü duyurarak oyun dünyasında bir kez daha dikkatleri üzerine çekti. Yeni RTX 50 Serisi GPU’larla birlikte sunulacak bu teknoloji, kare hızlarını sekiz kata kadar artırmayı mümkün kılacak. Bu yenilik, özellikle 4K çözünürlükte 240 FPS hızında oyun oynama deneyimini gerçeğe dönüştürmeyi hedefliyor. Bunun yanında, ışın izleme teknolojisiyle de uyumlu olan DLSS 4, oyun kalitesini üst seviyeye taşıyor.
Yeni DLSS 4 teknolojisinin en dikkat çekici özelliklerinden biri, “Multi Frame Generation” adı verilen bir yenilik. Bu teknoloji, her geleneksel olarak işlenen kare başına üç ek kare oluşturabiliyor. Bu sayede oyun performansı, geleneksel yöntemlere kıyasla sekiz katına kadar çıkabiliyor. Nvidia’ya göre, bu sistem önceki DLSS sürümlerine göre %40 daha hızlı çalışırken, %30 daha az VRAM tüketiyor. Ayrıca, yeni kullanılan transformer tabanlı yapay zekâ modeli sayesinde sahnelerde daha az hayaletlenme, daha fazla detay ve daha yüksek stabilite sağlanacak.
Reflex 2 teknolojisi ile düşük gecikme
DLSS 4’ün yanı sıra Nvidia, Reflex 2 teknolojisini de tanıttı. Reflex 2, özellikle oyunlardaki gecikme süresini önemli ölçüde azaltmayı hedefleyen “Frame Warp” özelliğiyle dikkat çekiyor. Bu teknoloji, GPU kareyi işlerken CPU’nun bir sonraki kare için kamera pozisyonunu hesaplamasına dayanıyor. GPU tarafından işlenen kare, CPU’dan alınan güncel kamera pozisyonuna göre yeniden şekillendiriliyor. Bu işlem, en son aşamada gerçekleştirilerek kullanıcı girdisinin en güncel haliyle ekrana yansımasını sağlıyor. Nvidia’ya göre Reflex 2, gecikmeyi %75’e kadar düşürebiliyor.
Nvidia’nın testlerine göre, Reflex 2 teknolojisi The Finals oyununda gecikme süresini 27 ms’den 14 ms’ye indirmeyi başardı. Bu özellik ilk olarak The Finals ve Valorant gibi oyunlarda RTX 50 Serisi GPU’larla kullanılabilir olacak. Daha sonra, diğer GeForce RTX GPU’larında da desteklenmesi planlanıyor.
DLSS 4 ile uyumlu oyunlar arasında Alan Wake 2, Cyberpunk 2077, Indiana Jones and the Great Circle ve Star Wars Outlaws gibi popüler yapımlar yer alıyor. Nvidia, bu teknolojinin çıkış tarihinde 75 oyun ve uygulamanın “Multi Frame Generation” desteğine sahip olacağını belirtti. Bununla birlikte, mevcut DLSS destekli oyunlar da güncellemelerle yeni transformer tabanlı yapay zekâ modellerinden faydalanabilecek.
Nvidia ayrıca, kullanıcıların DLSS özelliklerini manuel olarak devreye almasına olanak tanıyan yeni “DLSS Override” anahtarlarını duyurdu. Bu özellik, oyunlarda kare oluşturma açık olduğunda Multi Frame Generation teknolojisinin otomatik olarak kullanılmasını sağlıyor. Aynı zamanda, güncellenmiş Super Resolution modları da daha üstün bir görsel kalite sunmayı hedefliyor.
Özellik | GeForce RTX 50 Serisi | GeForce RTX 40 Serisi | GeForce RTX 30 Serisi | GeForce RTX 20 Serisi |
---|---|---|---|---|
Yeni: DLSS Multi Frame Generation Performansı artırmak için birden fazla kare oluşturma. | ✔ | |||
Geliştirilmiş: DLSS Frame Generation Performansı artırmak için birden fazla kare oluşturma. | ✔ | ✔ | ||
Geliştirilmiş: DLSS Ray Reconstruction Işın izleme ile daha fazla stabilite ve ışık detayları. | ✔ | ✔ | ✔ | |
Geliştirilmiş: DLSS Super Resolution (Beta) Hareket sırasında artırılmış stabilite ve daha yüksek detay. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
Geliştirilmiş: Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) (Beta) Hareket sırasında artırılmış stabilite ve daha yüksek detay. | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
DLSS 4 teknolojisi, Nvidia’nın oyun performansını artırmaya yönelik uzun süredir devam eden çabalarının bir sonucu olarak dikkat çekiyor. Şirketin DLSS 3.5 ile başlattığı ışın izleme iyileştirmeleri, bu yeni sürümle birlikte daha da ileri bir seviyeye taşınmış görünüyor. RTX teknolojisi şu anda 600’den fazla oyun ve uygulama tarafından desteklenirken, DLSS 4 ile bu sayı daha da artacak gibi görünüyor.