Google’ın Chrome Beta 94 duyurusu Google’ın tarayıcı tabanlı oyun deneyimlerini daha da iyi hale getirebilecek bazı yeni web standartları uyguladığından bahsediyor. Yakında kullanıma sunulacak olan WebCodecs, bulutta oyun oynamayı daha kolay ve hızlı hâle getirmeye yardımcı olabilirken, deney aşamasında bulunan WebGPU, web tarayıcısında çalışan oyunların geliştiricilerinin bilgisayarınızın gücünden faydalanmasını kolaylaştırabilir.
WebCodecs, geliştiricilere video akışlarıyla neler yapacaklarını belirleyen, tarayıcınızla birlikte gelen video kodlama/kod çözme kodlayıcılarına daha iyi erişim sağlamak için tasarlanmış bir API’dır. Chrome’da video oynatmak için zaten çeşitli yöntemler mevcut olsa da, bunlar bulut tabanlı oyunlar gibi şeyler için tasarlanmamıştır. Bulut tabanlı oyunlar ise en iyi deneyimi, mümkün olduğunca düşük gecikmeli olduğunda sunar. WebCodecs, ek yükü önlemek amacıyla tasarlanmıştır ve potansiyel olarak donanım kod çözme yardımıyla, gelen video akışını ekranınıza mümkün olduğunca hızlı getirmeyi kolaylaştırır. Bu, aynı zamanda teorik olarak, şu anda daha yavaş makinelerde olduğundan daha iyi performans göstermesini sağlayacaktır.
Daha yeni ve henüz deneysel nitelik taşıyan WebGPU, web geliştiricilerinin bilgisayarınızın yerel grafik API’sine (Apple’ın Metal’i, Microsoft’un DirectX 12’si veya Vulkan’a benzer şekilde) bağlanmasına izin vererek bilgisayarınızın grafik gücüne daha iyi erişmelerini sağlıyor. Daha basit bir ifadeyle web geliştiricilerinin, işleri yavaşlatabilecek diğer katmanlardan geçmek zorunda kalmadan grafik kartınızla anladığı bir dilde konuşmasını kolaylaştırır. Bunun geliştiricilerin, artık belirli bir ölçüde güncelliğini yitirmiş olan OpenGL çerçevesinden faydalanmalarını sağlayan WebGL’nin yeni nesil bir sürümü olması amaçlanmıştır. Gelecekte bu teknoloji, geliştiricilerin tarayıcıda çalışan ve mevcut nesil GPU’ların tüm gücünden yararlanarak grafiksel olarak yoğun oyunlar yapmalarını kolaylaştıracak.
Aslında her iki teknolojinin de oyun dışında da kullanım alanları bulunuyor. Temmuz 2020’de yapılan bir konuşmada Google, Zoom’un video konferans için WebCodecs kullanmakla ilgilendiğini ve WebGPU’nun tarayıcıda üç boyutlu modeller oluşturmak veya makine öğrenimi modellerini hızlandırmak için kullanılabileceğini belirtti. Google Stadia ile bulut oyunlarından kendi video konferans uygulamalarına kadar Google’ın faaliyet gösterdiği tüm alanlar bunlar olduğundan, yeni teknolojilerin Chrome’da desteklenmesi mantıklıdır. Her iki teknoloji da W3C tarafından geliştirilen açık standartlardır ve diğer tarayıcı üreticileri de bunları test etmeye başlamıştır.
Muhtemelen bir süre WebCodecs veya WebGPU tarafından desteklenen deneyimleri görmeyeceğiz. Aslında WebCodes’in çıkışı yakın sayılır, yakında çıkacak Chrome 94’te varsayılan olarak aktif edilmesi bekleniyor. Buna rağmen geliştiricilerin uygulamalarını yine de onunla uyumlu hâle getirmeleri gerekecek. WebGPU’ya gelince, şu anda Google’ın 2022’nin başlarında bitirmeyi umduğu deney aşamasında bulunuyor. Bu noktada bir özellik olarak bitip bitmeyeceği, denemenin nasıl gittiğine, spesifikasyonun yapılıp yapılmadığına ve yeterli sayıda kişi veya kuruluşun kullanmakla ilgilenip ilgilenmediğine bağlıdır.
Bu teknolojiler imkansız olan şeyleri mümkün kılmasa da, yine de heyecan verici sayılır. İşler daha kolay veya esnek olduğunda, geliştiriciler için tarayıcı veya bulut tabanlı oyunlara giriş engelini azaltır. İster internet üzerinden akış yoluyla ister cihazdaki yerel oyunlar aracılığıyla web’de oynamak isteyen oyuncular için, geliştiricilerin kareleri ekranınıza nasıl getireceğini bulmak için harcadıkları zamandan tasarruf etmeleri, deneyimin diğer taraflarını daha iyi hâle getirmek için harcayabilecekleri zamana katkıda bulunacaktır.